Hopp til innhold

Slik sover du bedre i hovedstaden

Livet i hovedstaden er spennende og fullt av muligheter, men det kan også bli en stressende tilværelse. Lange bilkøer, gater fulle av travle mennesker og trikken som dundrer forbi kan ta nattesøvnen fra den beste. Heldigvis finnes det råd.

Visste du at…

  • Vi sover ⅓ av livet?
  • Vi sover 229 timer i måneden?
  • Vi sover 2745 timer i året?
  • Vi sover best ved 16-18 grader?

En god natts søvn er helt avgjørende for at vi skal fungere og prestere i den våkne delen av døgnet. I løpet av natten setter kroppen i gang en rekke viktige prosesser som sørger for å holde oss sunne og friske. Kroppen bruker natten på å helbrede, forebygge og gjenoppbygge kroppens vev og funksjonalitet. Hjernen bruker søvn til å bokstavelig talt vaske seg selv - i løpet av natten kvitter den seg med slagg og overskuddsvann som har samlet seg opp i løpet av dagen.

Søvn er like viktig som å sove og spise

Søvn er faktisk den aller beste medisinen mot en rekke sykdommer og plager. Kroppens energiforbruk reduseres til et minimum under søvn, og kroppens celler får et velfortjent pusterom til å utbedre skader. Blir ikke søvnbehovene dine møtt kan det ha mange uheldige konsekvenser. På kort sikt vil man få redusert hukommelse og konsentrasjon, og reaksjonsevnen vil bli svekket. På lengre sikt gir søvnmangel redusert motstandskraft mot sykdommer, fremskynder aldringsprosessen, tapper oss for energi og medfører negative sosiale konsekvenser.

Slik kan du sove bedre

Bor du i Oslo og sliter med nattesøvnen, er du ikke alene. Byen skaper mange forstyrrelser med sine lyder, lys og lukter. Hvis dette ødelegger for en god natts søvn bør du starte med å gjøre noen endringer på soverommet:

  • Kjøp mørke blendingsgardiner med lystett duk, slik at du har mulighet til å mørklegge soverommet uansett hvor lyst det er ute
  • Mal soverommet i mørke farger - dette skal visstnok ha en søvndyssende effekt
  • Sørg for at soverommet er litt kjøligere enn resten av boligen
  • Bråker det for mye når du skal sove kan du enten sove med ørepropper, eller lydisolere rommet - sistnevnte er mest omfattende, men også det mest effektive
  • Hvis du ikke kan sove med åpent vindu fordi det bråker for mye, kan du istedet lufte ut av rommet i 10 minutter før du skal legge deg

Invester i en god natts søvn

I tillegg til å gjøre endringer i omgivelsene hvor du sover, kan du også investere i en bedre seng. En god madrass gir hele kroppen riktig støtte og sørger for at ryggraden holder seg mest mulig rett, uansett hvilken stilling du sover i. Er dere to som skal sove i samme seng må man ta hensyn til begge individers behov. Dette kan man for eksempel gjøre ved å kjøpe en kontinentalseng med individuelle fjærsystemer. En enklere løsning er å kjøpe hver sin overmadrass. I valg av overmadrass er det viktig å tenke på følgende:

  • Hvor fast skal madrassen være?
  • Hvilken kroppstemperatur har du?
  • Har du noen allergier?
  • Hvilket prisnivå ligger budsjettet på?

Til slutt er det viktig å huske på at alle kropper har forskjellige behov - det som funker for deg fungerer ikke nødvendigvis for din partner. Derfor er det viktig å teste seg frem til en god natts søvn.

Sov godt!

Legg igjen en kommentar