Slik takler du storbylivet bedre

OSLO

Artikkelen inneholder annonsørinnhold

Storbylivet i Oslo kan være stressende med hektiske morgener på T-banen, lange bilkøer, og gater proppfulle av travle mennesker. Noen påvirkes lettere av miljø enn andre. Men visste du at det kan være mulig å spise seg til å bli mindre stresset?

Er du ofte stresset kan dette blant annet være provosert av både mat og fordøyelse. Lær hva du kan gjøre for å bli mindre stresset!

Spis sunt og variert

Du bør velge matvarer med begrensende mengder mettet fett, sukker og salt. Her kan et godt tips være å se etter Nøkkelhullprodukter for å gjøre sunnere valg i butikken.

Ved å spise variert menes det at du bør veksle mellom ulike matvarer, og ikke falle inn i et mønster der du spiser det samme hver eneste dag. Dette kan føre til mangler av viktige næringsstoffer, som igjen kan føre til sykdommer. Det kan være næringsstoffer som karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler.

Ta kosttilskudd

Med et hektisk storbyliv er det ikke alltid det er lett å få i seg nok mengde mat, noe som også kan føre til næringsstoffmangler. Her kan derfor et lurt tips være å spise kosttilskudd og naturprodukter som inneholder en konsentrert mengde med næringsstoffer.

Husk på at disse produktene ikke erstatter et sunt og variert kosthold, men heller booster effekten av det.

Eksempler på gode kosttilskudd kan være Omega 3 tilskudd, A-, E-, D, og C-vitaminer, eller ta multivitaminprodukter som inneholder litt av alle de viktigste næringsstoffene.

Videre skal vi se litt på hvordan en sunn fordøyelse kan ha en påvirkning på stress.

Stress kan være påvirket av magen

Forskning har funnet at mageproblemer kan være forårsaket av stress, og at stress kan være forårsaket av mageproblemer. Ofte fører det ene til det andre, og til slutt ender mange opp i en ond sirkel. Derfor er det lurt å ta tak i problemet så tidlig som mulig, og her vil løsningen for mange være et variert og sunt kosthold kombinert med mye aktivitet.

En dag med mye stillesitting vil føre til en tregere fordøyelse, og er kostholdet for dårlig på toppen av dette, vil det føre til en ekstra stresset hverdag. Prøv ut et variert og sunt kosthold basert på:

  • Planter, frukt og grønt. Her kan et godt tips være å variere litt. Spis gjerne ukjente frukter og bær for å eksperimentere samt få i deg tilstrekkelig med næringsstoffer. Prøv for eksempel superbær som hyllebær som er proppfulle av antioksidanter og lektiner!
  • Fiber
  • Havregrøt: Forskning har vist at havregrøt kan ha en god effekt på fordøyelsen
  • Proteiner fra gode næringskilder
  • Egg
  • Magert kjøtt
  • Magre meieriprodukter
  • Redusert sukkerinntak (les: tilsatt sukker)
  • Kokosolje

Sliter du med å finne ut av hva du skal spise til middag, kan et lurt råd være å sette opp en ukesplan. Hent mattips fra ulike matblogger for å spise varierte middager.

Sjekk gjerne ut Matsiden for gode og sunne middagstips.

Vi har også sett at naturprodukter kan gi en boost på energinivå samt ha god effekt på en urolig mage. Her har naturproduktet Lectinect Mage fått gode kundeomtaler som forteller om god effekt på både treg mage og løs mage.

Hold deg i aktivitet

Har du en ellers stresset hverdag, kan det å måtte tenke på å holde seg i aktivitet være nok en stressfaktor. Men det å være i aktivitet kan være stressforebyggende fordi hjernen skiller ut lykkehormoner som endorfiner når du er fysisk aktiv. Disse hormonene vil virke stressreduserende, og få deg til å bli mer avslappet.

Er du ikke fan av treningsstudioer kan du fint gå deg en tur i raskt tempo, finne en hobby som fotball, tennis, svømming eller squash, eller ta deg en løpetur eller skitur. Forskning viser at hva slags type aktivitet du velger ikke har så stor betydning, så lenge kroppen er i bevegelse, og gjerne i et raskere tempo enn normalt.

Andre måter å holde seg mer aktiv på er å sykle eller gå frem og tilbake til jobb, ta trappene istedenfor rulletrapp eller heis, eller ta deg en ekstra gårunde når du er ute og gjør ærender.

Smil mer

Og til slutt, vårt aller beste tips - Smil mer! Når du trekker på smilebåndene vil hjernen produsere mer endorfiner, og dette vil virke stressreduserende. Så her gjelder det å smile både til seg selv og andre. I tillegg kan det å le litt av seg selv få kjipe dager til å virke mindre kjipe.

Legg igjen en kommentar