Dette er VR-trendene du må holde et øye med i 2018

VR trender 2018

VR-teknologien har de siste årene gjennomgått store revolusjonerende endringer, og populariteten fortsetter å øke.

Mens det i 2014 var 200 aktive VR-brukere, har dette tallet økt til 90 millioner i 2017. I løpet av 2018 er det anslått at antall brukere vil fortsette å øke til svimlende 170 millioner brukere. Selv om mange fortsatt mener VR-teknologien er i sin spede begynnelse, er det ingen tvil om at markedet har uendelige muligheter. Her er noen av trendene innen VR vi kan vente å se i det kommende året:

Høyoppløselige VR-briller

Utviklingen av VR-briller har skutt fart de siste årene, og kvaliteten har allerede blitt ganske bra. Det finnes også et bredt spekter av headset på markedet, enten du er på jakt etter VR-briller til PC eller mobil. Tidligere i år lanserte HTC sin nyeste modell Vive Pro, som har en tydelig forbedret oppløsning fra forrige modell på 78 prosent til 2880 x 1600 punkter på hver skjerm. Dermed måtte populære Oculus se seg slått av konkurrenten.

Under Display Week 2018 lanserte imidlertid Google og LG sine nye VR-briller, som har et et OLED-display med en PPI (pixels per inch) som er tre ganger så høy som HTC og Oculus. Disse brillene er også optimalisert for mobiltelefonen. Som vi ser har det skjedd store teknologiske fremskritt bare i løpet av de siste månedene. Hvorvidt VR-briller virkelig når forbrukermarkedet, og ikke bare det profesjonelle spillmarkedet, gjenstår å se.

360-gradersvideoer

I fjor så vi at 360-gradersvideoer fikk stadig større popularitet på markedet. Kvaliteten har blitt langt bedre enn for noen år siden, noe som gjør at slike videoer blitt stadig mer aktuelt for flere aktører. Ifølge en analyse utført av Omnivirt, genererte 360-gradersvideoer høyere engasjement enn tradisjonelle videoer og innhold. Analysen ble gjort ved å registrere antall fullførte videoer, klikk og generell engasjement på over 1000 kampanjer.

Videre har i dag Youtubes egen kanal rettet mot 360-gradersvideoer hele 3 millioner følgere, og store merkevarer som NASA, Microsoft, IBM og Ford har benyttet slike videoer aktivt i sin markedsføring. Det er derfor forventet at VR og 360-gradersvideoer vil bli benyttet i langt større skala enn det vi har sett frem til nå.

Casual Gaming

Mens VR-teknologien i starten siktet seg hovedsakelig inn på det profesjonelle spillmarkedet, ser vi i dag at VR er blitt langt mer “mainstream”. Et av de mest attraktive markedene innen spill er såkalte casual games. Slike spill kjennetegnes ved sine enkle regler og krever ikke nødvendigvis mye spilletid eller ferdigheter. Tradisjonelt har slike spill siktet seg inn på eldre kvinner, ofte hjemmeværende mødre.

De siste årene har vi imidlertid sett en økende popularitet av såkalte hybridspill, en blanding av casual games og mer tradisjonelle gaming-spill. Skillet mellom spillerne blir dermed i stadig større grad hvisket ut. Etter hvert som VR-teknologien perfeksjoneres vil det derfor bli naturlig at VR-briller også finner veien inn til markedet for casual games. Her er man selvsagt avhengig av gode VR-briller for mobil, som fortsatt har en vei å gå i forhold til PC-brillene.

Online casino

VR har også fått stadig større innpass innen igaming. Dette er kanskje ikke så rart, ettersom nettcasinoer alltid er på jakt etter nye måter å heve spillopplevelsen på. Live casino har allerede fått en folkekjær plass blant gamblere, hvor man kan spille klassiske casinospill som poker og roulette live på nett.

Selv om nettcasinoer fortsatt er i sin spede begynnelse når det kommer til å utnytte de mange mulighetene knyttet til VR, ser vi likevel at stadig flere utviklere av casinospill på nett satser på nettopp VR. NetEnt, verdens ledende utvikler av online casinospill, jobber nå med sin første VR-spilleautomat. Selskapet står blant annet bak de populære spilleautomatene Mega Fortune Dreams, Jumanji og Starburst. Med gode VR-løsninger på plass vil man ha muligheten til å ta virkelighetsnære casinoopplevelser til nye høyder.

Hjemmekino 

Selv om VR har vært på agendaen i flere år, har ikke teknologien rukket å bli allemannseie ennå. Noe av problemet knyttet til VR-briller og hjemmekino, er at det foreløpig har vært en nokså isolerende aktivitet hvor hvert familiemedlem blir sittende med hvert sitt headset.

Det spås at utviklere fremover vil prøve å bryte denne barrieren. Blant annet har BigScreen Inc kommet med en ny oppdatering til appen BigScreen for HTC Vive, Oculus Rift og Windows Mixed Reality. Den nye Avatar oppdateringen gjør det mulig for deltakere å se hverandre ved hjelp av en avatar mens man har på seg VR-briller. Videre satser filmselskapene også i større grad på VR-filmopplevelse. Ved juletider ble det blant annet kjent at Paramount jobber med en 3D-utgave av kultfilmen Top Gun.

Legg igjen en kommentar